מדריך מקיף ומקצועי לרכישת מגילת אסתר מהודרת

מאמר מגילות אסתר

תוכן עניינים:

נוסח מגילת אסתר

מחיר מגילת אסתר

מגילת אסתר מהודרת

כמו בכל מוצר שנמכר בעולם מחירו מושפע מטיב ומאיכות הסחורה.

גם כאן ישנם כמה פרמטרים המשפיעים בעיקר על הידור של המגילה.

ונביא כאן את כל השיטות למגילות אסתר מהודרות לפי כל העדות:

כמה עולה מגילת אסתר

מגילת אסתר למכירה

מגילת אסתר אשכנזי

מגילת אסתר מנוקד

מגילת אסתר קלף

צריך לכתוב את המגילה על קלף כשר כמו ספר תורה. כולל כל הדינים שירטוט עיבוד וכו'

מגילת אסתר כשרה

היא חייבת להיות כתובה על קלף כשר או גויל.

מגילת אסתר אין לה את כל הדינים כמו בכתיבת ספר תורה, ולכן מגילת אסתר כשרה לברכה וקוראים בה בציבור אפילו שחסר בה מילים.

*מגילה כשרה במחיר מיוחד!

מגילת אסתר 11 שורות: סקירה מקיפה

מקור המנהג:

המנהג לכתוב מגילת אסתר ב-11 שורות נובע מהרצון ליישב בין שתי הלכות לכאורה סותרות:

1. "איש בראש דפה ועשרת בסופה": הלכה זו קובעת שהמילה "איש" צריכה להיות בראש העמוד במגילת אסתר, והמילים "עשרת בני המן" צריכות להיות בסוף העמוד.

2. "כתביה כולה כאחד": הלכה זו קובעת שכל המגילה צריכה להיכתב באותו גודל כתב.

חוץ מכמה אותיות רבתיות ואותיות זעירות המקובלות לפי מנהג ישראל, ולכן אין להוסיף עליהם ואין לשנות את המסורת.

יתרון מגילת אסתר ב-11 שורות:

• גודל אחיד: כל האותיות במגילה, כולל אלו של "עשרת בני המן", צריכות להיות נכתבות באותו גודל.

• עשרת בני המן: בדף אחד מיוחד.

• מיקום "איש": המילה "איש" מופיעה בתחילת השורה.

• מיקום "עשרת": המילים "עשרת בני המן" מופיעות בסוף הדף.

שיטת הגר"א:

הגר"א לא הציע לכתוב מגילה 11 שורות, רק סבר שאין לכתוב את "עשרת בני המן" בכתב גדול, ואין חובה שהמילה "איש" תהיה בראש הדף, אלא רק בתחילת השורה.

לכן לפי שיטת הגר"א, ניתן לכתוב את מגילת אסתר באופן רגיל, (לדוגמא: 42 שורות) תוך הקפדה על:

• מיקום "איש": המילה "איש" צריכה להיות בתחילת השורה.

• מיקום "עשרת": המילים "עשרת בני המן" צריכות להיות בסוף הדף ובסוף העמוד.

בעיה עם שיטת הגר"א:

שיטה זו סותרת את המנהג המקובל לכתוב את "עשרת בני המן" בדף נפרד.

שיטת הרב עובדיה יוסף:

מתוך ספריו ההלכתיים של הרב עובדיה ניתן לראות כי הוא מציע לכתוב מגילת אסתר 11 שורות, אך אין שם איזכור לגביי רוחב שיעור הגיליונות למטה ולמעלה.

הבעיה במגילת אסתר 11 שורות:

• מסכת סופרים: בנוגע למספר השורות הנדרש במגילת אסתר. לפי המסכת סופרים, מספר השורות הנדרש במגילה צריך להיות 42 או 48.

• גיליונות ריקים: מנהג נפוץ הוא לכתוב את מגילת אסתר ב-11 שורות. אולם, מנהג זה עלול להוביל לבעיה הלכתית: גודל הגיליונות הריקים (הרווחים למעלה ולמטה) עלול להיות גדול יותר מגודל השורות הכתובות, דבר שאסור לפי ההלכה.

מספר השורות במגילה:

הרבה פוסקים אחרונים סוברים שאין להקפיד במגילה על מספר השורות, ולכן מגילה 11 שורות היא כשרה ומהודרת.

שיעור גודל הגיליונות:

• ספר תורה: בכתיבת ספר התורה, לכתחילה צריך להשאיר למעלה גיליון ריק ברוחב 3 אצבעות, ולמטה ברוחב 4 אצבעות, ובין העמודים 2 אצבעות.

• נביאים: בכתיבת ספרי הנביא, צריך להשאיר גיליון ריק ברוחב 2 אצבעות למעלה, ו-3 אצבעות למטה.

שיעור גודל אצבע:

ההגדרה של "אצבע", המשמשת כיחידת מידה הלכתית, שנויה במחלוקת. השיטות השונות מציעות טווח רחב של גדלים, החל מ-1.9 ס"מ ועד 2.7 ס"מ.

מגילת אסתר: ספר או איגרת?

קיימת מחלוקת נוספת בנוגע למעמדה ההלכתי של מגילת אסתר: האם דינה כספר תורה או כאיגרת? הבחנה זו משפיעה על הלכות רבות הקשורות לכתיבת המגילה.

דוגמה לחישוב לפי החזו"א:

לפי שיטת החזו"א, גודל אצבע הוא 2.4 ס"מ. בהתאם לכך, גודל הגיליונות הריקים יהיה 16.8 ס"מ (3 אצבעות למעלה + 4 אצבעות למטה).

כדי שהמגילה תהיה כשרה, גודל כל שורה צריך להיות לפחות 1.6 ס"מ.

חישוב פשוט מראה שגודל הכתב (11 שורות * 1.6 ס"מ) יוצא 17.6 ס"מ. וזה יהיה גדול יותר מגודל הגיליונות

לכן, לפי שיטה זו, יש לכתוב את המגילה באותיות גדולות יותר, ולבקש מסופר הסת"ם לקנות יריעות של מגילה בגודל שורה של 1.8 ס"מ.

* חישוב לפי הנביא, ניתן להסתפק בגודל כתב של 1.2 ס"מ.

חישוב לפי שיטת הגר"ח נאה:

לפי שיטת הגר"ח נאה, גודל אצבע הוא 2 ס"מ, בהתאם לכך, גודל הגיליונות הריקים יהיה 14 ס"מ (3 אצבעות למעלה + 4 אצבעות למטה).

לכן מספיק שגודל השורה יהיה 1.5 ס"מ.

* חישוב לפי הנביא, ניתן להסתפק בגודל כתב של 1 ס"מ.

לסיכום:

המנהג לכתוב מגילת אסתר ב-11 שורות הוא טוב, אך מעורר קשיים הלכתיים.

המנהג לכתוב מגילת אסתר ב-11 שורות נובע מהרצון ליישב בין הלכות לכאורה סותרות. קיימות בעיות עם הנוהג, הן מבחינת מסכת סופרים והן מבחינת מנהג ישראל. ושיטה זו מציעה פתרון חלופי, אך גם היא אינה הפתרון המושלם.

הפתרון המומלץ הוא לוודא שגודל השורות גדול יותר מגודל הגיליונות הריקים. לכן, המינימום הנדרש שגודל כל שורה יהיה לפחות 1 ס"מ.

המאמר מציג את הבעיה בצורה ברורה ומסודרת, תוך הבאת דוגמאות ותיאור שיטות שונות.

המאמר נכתב בצורה מקצועית, תוך שימוש במונחים הלכתיים מדויקים, ומסתיים בסיכום ובפתרון מומלץ.

בנוסף, מומלץ להתייעץ עם רב מוסמך בנוגע לכתיבת מגילת אסתר כשרה ומהודרת.

הערה חשובה:

המידע המוצג במאמר זה אינו מהווה פסיקה הלכתית. יש להיוועץ ברב מוסמך לפני קבלת החלטות בנוגע לכתיבת מגילת אסתר.

…….

מגילת אסתר 21 שורות

מגילת אסתר 28 שורות

מגילת אסתר 42 שורות

קניית מגילת אסתר

מגילת אסתר נוסח תימן: מידע מקיף

הקדמה:

מגילת אסתר נכתבה בנוסחאות שונים, כאשר לכל עדה מנהגים ייחודיים בכתיבתה. אדם המעוניין לרכוש מגילת אסתר צריך לדעת מהו הנוסח המתאים לו בהתאם לעדתו.

מנהגי נוסח תימן:

כתיבה על גויל: בניגוד למנהג המקובל לכתוב את המגילה על קלף, עדות תימן נוהגות לכתוב אותה על גויל.

הקדמה למגילה: נוסח תימן כולל עמוד נפרד, שאינו מחובר למגילה, ובו כתובה הקדמה בשם "חסדי ה' אזכיר...", ברכות המגילה ועוד.

פרשיות סתומות: כל הפרשיות חייבות להיות סתומות, ואפילו שלא תהיה אחת פתוחה.

כל פסוק בתחילת עמוד: המנהג הקדום היה לסיים כל עמוד בסוף פסוק, והעמוד הבא אחריו מתחיל בפסוק חדש.

עשרת בני המן בחלק העליון: המנהג הקדום היה לכתוב את עשרת בני המן בתחילת העמוד בחלקו העליון של־דף, ומתחתיו כותבים את שאר השיטות האחרות.

ללא תיוגים: לא נהגו לתייג את האותיות במגילת אסתר.

שינויים בנוסח:

להלן השינויים המרכזיים בנוסח תימן בהשוואה לנוסח המקובל:

1. גם ושתי: אין רווח פרשה לפני הפסוק "ביום השביעי".

גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָה מִשְׁתֵּה נָשִׁים בֵּית הַמַּלְכוּת אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ: (פרק א', פסוק ט').

2. והלבישו: המילה "והלבישו" מופיעה עם יו"ד מלאה.

וְנָתוֹן הַלְּבוּשׁ וְהַסּוּס עַל יַד אִישׁ מִשָּׂרֵי הַמֶּלֶךְ הַפַּרְתְּמִים וְהִלְבִּישׁוּ אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ וְהִרְכִּיבֻהוּ עַל הַסּוּס בִּרְחוֹב הָעִיר וְקָרְאוּ לְפָנָיו כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ:

(פרק ו', פסוק ט').

3. ותוסף אסתר: אין רווח פרשה לפני הפסוק.

וַתּוֹסֶף אֶסְתֵּר וַתְּדַבֵּר לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וַתִּפֹּל לִפְנֵי רַגְלָיו וַתֵּבְךְּ וַתִּתְחַנֶּן לוֹ לְהַעֲבִיר אֶת רָעַת הָמָן הָאֲגָגִי וְאֵת מַחֲשַׁבְתּוֹ אֲשֶׁר חָשַׁב עַל הַיְּהוּדִים:

(פרק ח', פסוק ג').

4. להשמיד ולהרוג: האות וא"ו מופיעה בתחילת המילה "ולהרוג".

אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל עִיר וָעִיר לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל נַפְשָׁם לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוֹז: (פרק ח', פסוק י"א).

5. ואיש לא עמד לפניהם: האות למ"ד מופיעה בתחילת המילה "לפניהם".

נִקְהֲלוּ הַיְּהוּדִים בְּעָרֵיהֶם בְּכָל מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֳחַשְׁוֵרוֹשׁ לִשְׁלֹחַ יָד בִּמְבַקְשֵׁי רָעָתָם וְאִישׁ לֹא עָמַד לִפְנֵיהֶם כִּי נָפַל פַּחְדָּם עַל כָּל הָעַמִּים:

(פרק ט', פסוק ב')

6. ארדי: חסרה יו"ד לאחר האות רי"ש.

וְאֵת פַּרְמַשְׁתָּא וְאֵת אֲרִיסַי וְאֵת אֲרִדַי וְאֵת וַיְזָתָא: (פרק ט', פסוק ט')

7. ומשלח: חסרה האות וא"ו לאחר האות למ"ד.

עַל כֵּן הַיְּהוּדִים הַפְּרָזִים הַיֹּשְׁבִים בְּעָרֵי הַפְּרָזוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר שִׂמְחָה וּמִשְׁתֶּה וְיוֹם טוֹב וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ: (פרק ט', פסוק יט')

כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאוֹיְבֵיהֶם וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים: (פרק ט' פסוק כב')

8. לקים: מופיעה עם יו"ד אחת.

לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה: (פרק ט' פסוק כא')

לְקַיֵּם אֵת יְמֵי הַפֻּרִים הָאֵלֶּה בִּזְמַנֵּיהֶם כַּאֲשֶׁר קִיַּם עֲלֵיהֶם מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי וְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וְכַאֲשֶׁר קִיְּמוּ עַל נַפְשָׁם וְעַל זַרְעָם דִּבְרֵי הַצֹּמוֹת וְזַעֲקָתָם:

(פרק ט' פסוק לא')

חשיבות בחירת הנוסח המתאים:

רכישת מגילת אסתר בנוסח המתאים לעדה חשובה הן מבחינה הלכתית והן מבחינת המסורת הקדומה. אדם הקורא את המגילה בנוסח שאינו מוכר לו עלול להיתקל בקשיים בהבנת הנקרא ובקיום המצוות הקשורות לחג הפורים.

**המלצות:**

* לפני רכישת מגילת אסתר, מומלץ להתייעץ עם רב או אדם בקיא בנוסחאות השונים.

* אצלינו ניתן לרכוש מגילות אסתר מודפסות או כתובות יד בנוסח תימן.

* חשוב לוודא שהמגילה נכתבה על ידי סופר סת"ם מוסמך ושהיא עומדת בכל הדרישות ההלכתיות.

**לסיכום:**

מגילת אסתר נוסח תימן היא ייחודית בכתיבתה ומנהגיה. אדם המעוניין לרכוש מגילה זו צריך להכיר את ההבדלים בין הנוסחאות ולבחור את המגילה המתאימה לו בהתאם לעדתו.

מחיר מגילת אסתר:

מגילת אסתר אשכנזי:

בית למגילת אסתר:

או כמו שכולם מכירים בשם - נרתיק למגילת אסתר ישנם סוגים רבים,

מעץ, בד, עור, כסף או שילוב של שניהם..

אך הוא לא רק כיסוי מהודר לאחסן בו את המגילה כשהיא לא בשימוש.

בתוך הנרתיק ישנו עמוד (מקל) עם חורים, הוא נועד כדי לתפור אליו את המגילה.

פסק ההלכה לפי מרן השו"ע זה חובה שיהיה מקל המגילה, ולכן מי שרוכש מגילה נוסח ספרד, צריך לשים מקל.

כ"כ גם לפי נוסח האשכנזים (חסידי) צריכים לשים מקל.

גם מנהגי עדות תימן לשים מקל בסוף המגילה.

אך לפי נוסח האשכנזי (הליטאי), הרמ"א כותב שלא נהגו.. אך כמה פוסקים ובכללם הגר"א והמשנ"ב כתב שהמדקדקין יעשו מקל בסוף המגילה.

יש לשים לב בקניית בית למגילת אסתר שהבית מונח ונמצא במצב עמידה, המגילה שבתוכו היא הפוכה וזה אסור.

…..

## בית למגילת אסתר: לא רק כיסוי, אלא מצווה

**נרתיק למגילת אסתר,** הידוע גם בשם "בית למגילת אסתר", הוא פריט בעל חשיבות הן מבחינה מעשית והן מבחינה הלכתית.

**מעבר להיותו כיסוי מהודר** לאחסון המגילה, הוא משמש גם ככלי לתלייתה וקריאתה. בתוך הנרתיק נמצא **עמוד (מקל)** עם חורים, אליו נתפרת המגילה.

**חובת המקל:**

* **לפי מרן השו"ע:** קיימת חובה הלכתית להתקין מקל במגילת אסתר.

* **נוסח ספרד:** רכישת מגילה חייבת לכלול מקל.

* **נוסח האשכנזים (חסידי):** נהוג להתקין מקל.

* **נוסח האשכנזים (ליטאי):** על פי הרמ"א, אין מנהג להתקין מקל, אך פוסקים רבים, ביניהם הגר"א והמשנ"ב, סבורים שראוי לעשות כן.

**חשוב לוודא:**

* **כששמים את המגילה באחסון במצב עומד, צריך לבדוק שהמגילה אינה הפוכה בתוך הנרתיק:** מצב זה אסור.

* **הנרתיק יציב:** המגילה צריכה להיות מונחת בצורה יציבה ועמידה.

**רכישת בית למגילת אסתר:**

* **הזדמנות לקיים מצווה:** רכישת בית למגילת אסתר היא הזדמנות מצוינת לקיים מצווה חשובה.

* **שמירה על המגילה:** הנ

Tags
No tags
Share

Related articles

No posts.